Встреча 1
Podręcznik Встреча 1 oraz towarzyszący mu zeszyt ćwiczeń wraz z nagraniami i książką nauczyciela stanowią integralną całość.
Podręcznik można podzielić na kilka części:
- wstępną (§§ 1-8),
- podstawową ((§§ 9-22),
- materiał do samokontroli «Проверь себя»
- teksty do samodzielnego czytania «Прочитай про себя»
- materiał leksykalny do §§ 1-4,
- wykaz niektórych czasowników rosyjskich i polskich o odmiennym rządzie,
- słownik rosyjsko-polski.
Części te poprzedza spis treści, informujący nauczyciela o zawartości każdej jednostki metodycznej tj. o wprowadzanym materiale leksykalnym i gramatycznym oraz tematyce lekcji.
Część wstępna składa się z ośmiu paragrafów i służy
wprowadzeniu alfabetu rosyjskiego oraz zaznajomieniu uczniów z podstawowymi
zasadami wymowy, akcentuacji i intonacji rosyjskiej. Uczniowie poznają też
obie koniugacje czasowników rosyjskich.
Część podstawowa składa się z 14 paragrafów. Na realizację każdego z nich przeznacza się od 3 do 4 jednostek lekcyjnych. Szczegółowe omówienie każdego paragrafu wraz z propozycją jego realizacji znajduje się w Książce nauczyciela.
Rozdział «Проверь
себя» zawiera zestawy ćwiczeń, obejmujących
całokształt zagadnień omawianych w podręczniku, które uczeń może
samodzielnie wykonać w ramach samokontroli. Może je też wykorzystać
nauczyciel jako ćwiczenia kontrolne na lekcji.
W rozdziale «Прочитай
про себя» zamieszczono szereg
łatwych tekstów, ściśle związanych z tematyką jednostek metodycznych i
programu nauczania, przeznaczonych, w zasadzie, do samodzielnego czytania. Mogą
one być ewentualnie wykorzystane przez nauczyciela na lekcji do ćwiczeń w
rozumieniu ze słuchu.
W odrębnym rozdziale zamieszczono materiał leksykalny do §§
1-4. Materiał ten przeznaczony jest wyłącznie do prezentacji słuchowej,
dlatego też nie znajduje się w części wstępnej podręcznika. Nauczyciel
powinien wykorzystać go do prezentacji nowego materiału leksykalnego w początkowym
okresie nauczania, gdy brak znajomości liter uniemożliwia uczniom korzystanie
z tekstu drukowanego.
Rozdział prezentujący odmienność rządu niektórych czasowników rosyjskich i polskich uwzględnia tylko te czasowniki, które zostały wprowadzone i utrwalane w tej części podręcznika.
Słownik rosyjsko-polski służy
jako pomoc w lekturze tekstów, uzupełnia słowniczki przytekstowe, stanowi też
dla nauczyciela pomoc w kształtowaniu u uczniów umiejętności posługiwania
się słownikiem dwujęzycznym.
Zeszyt ćwiczeń zawiera tylko te ćwiczenia i zadania, które przeznaczone są do wykonania pisemnego. Niektóre z nich występują już w podręczniku, ale tam są przeznaczone do wykonania ustnego. Zeszyt ćwiczeń został tak pomyślany, aby uczniowie nie musieli prowadzić innego zeszytu. Jest więc w nim miejsce na pisanie liter, ich łączenie, ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne, opisy i wypowiedzi własne. Są tam również stronice dla zadań wymyślonych przez nauczyciela.
Nagrania na taśmie zawierają
wszystkie te materiały z podręcznika, które mogą być wykorzystane do ćwiczeń
w rozumieniu ze słuchu, a także zestawy specjalnych ćwiczeń kształtujących
poprawną wymowę, akcent i intonację rosyjską.